Η Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα - Ανθρωπιστική Παιδεία
"Οι δραματικής έκτασης και
έντασης αλλαγές που προκαλούνται, με την έναρξη του 21ου αιώνα,
στην παγκόσμια σκηνή, δεν είναι δυνατόν να αφήσουν ανεπηρέαστη
μια από τις βασικές λειτουργίες και θεσμούς της ανθρωπίνης
κοινωνίας, την Εκπαίδευση. Είναι από τη φύση της η Εκπαίδευση
πεδίο στο οποίο αντανακλάται κάθε κρίση και αλλαγή του
κοινωνικού γίγνεσθαι. Η παγκοσμιοποίηση, ενώ δεν προσφέρει
τίποτε σχεδόν από όσα ευαγγελίζεται, συνοδεύεται, καθώς προχωρά
ακάθεκτη με δραματικό εκφασισμό της κοινωνίας, ειδεχθή βία,
αλόγιστη και ληστρική χρήση του φυσικού περιβάλλοντος.
Προς το τέλος του προηγούμενου αιώνα, η
ανθρωπότητα απέκτησε από το χώρο της Επιστήμης και των εφαρμογών
της επιστημονικής έρευνας δυο σημαντικούς συμμάχους:
α) Την ανάπτυξη και σταδιακή κατίσχυση της
Υψηλής Τεχνολογίας και
β) Την ανάπτυξη της Έρευνας στον ανθρώπινο
εγκέφαλο και το γενετικό υλικό (DNA).
Η σωστή αξιοποίηση προς
όφελος του ανθρώπου αυτής της τεραστίων συνεπειών γνώσης και
Υψηλής Τεχνολογίας ίσως αποβεί το βασικό όπλο, μαζί με την
επιστροφή στις αξίες του Ελληνισμού (Carl Popper), της
ανθρωπότητας, που θα της επιτρέψει να συνεχίσει να υπάρχει ως
τέτοια. Την ανωτέρω υπόθεση θα μπορούσαμε να τη θεωρήσουμε ως
απάντηση στο ερώτημα που θέτει η Κοινωνιολογία σήμερα: «πώς
μπορεί η ανθρώπινη κοινότητα να αντιμετωπίσει τις πολύ ορατές
ήδη πιθανότητες ενός πολύ δυσοίωνου μέλλοντος γι αυτή.» Το ίδιο
ερώτημα όμως, με άλλη διατύπωση τίθεται και από την
Κοινωνιολογία της Παιδείας : «πώς πρέπει να διαμορφωθεί το
Σχολείο του 21ου αιώνα και ποιός θα είναι ο ρόλος του;» «Το
Σχολείο οφείλει και πρέπει να διαφυλάξει διασώζοντας και
εσωτερικεύοντας στο νου του αναπτυσσόμενου ανθρώπου ό,τι πιο
πολύτιμο έχει η ανθρωπότητα: την Ανθρωπιστική Παιδεία»...
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, η Παιδεία
είναι το καθοριστικό ζητούμενο και η μεγάλη πρόκληση των καιρών
μας." (Μαρία Τζάνη,
Κοινωνιολογία Παιδείας, εκδ. Γρηγόρης, Αθήνα 2004.) |